Lønnssamtalen - Ta kontroll over din egen lønn!

Lønnssamtalen - Ta kontroll over din egen lønn!

Hva er en lønnssamtale? Hva bør du forberede i forkant, og hva bør du si i samtalen? Her får du våre beste tips til når du skal ha lønnssamtalen med sjefen.

Hva er en lønnssamtale?

En lønnssamtale, er en formell samtale mellom deg og din leder om din lønn og lønnsutvikling. Dere diskuterer hva som er et riktig lønnsnivå for deg, og hva du kan gjøre for å oppnå bedre lønnsutvikling. Det er en sjanse for deg til å påvirke hvor mye du tjener, og signalisere til arbeidsgiver hva som er dine lønnsforventninger basert på arbeidsinnsatsen og kompetansen du bidrar med til virksomheten. 

Det er viktig å merke seg at lønnssamtalen er forskjellig fra en medarbeidersamtale, som er en samtale mellom deg og din leder om oppgaver, forventninger og arbeidsmiljø.

Hvorfor er lønnssamtalen viktig? 

  1. Den gir deg muligheten til å ha en åpen samtale om lønn og lønnsutvikling med sjefen.

  2. For å se om lønnen din er på riktig nivå i forhold til andre i tilsvarende stillinger.

Lønnen skal gjenspeile kompetansen din 

Gjennom samtalen bør du vise frem din kompetanse, og hvordan du bidrar til å oppnå resultater og mål for bedriften. Samtalen vil også bidra til å avklare forventninger og eventuelle uenigheter mellom deg og din leder når det gjelder lønnsnivået ditt. Dette er en samtale som kan hjelpe til med å sikre en rettferdig lønnsutvikling.

Det går fram av Naturviternes tariffpolitiske plattform at «Den enkeltes lønn skal gjenspeile vedkommendes utdanning, kompetanse, innsats, ansvar og oppnådde resultater.»

Ren forhandling?

Lønnssamtale er ikke nødvendigvis en situasjon der du forhandler om lønn. Selv om du og din leder kan diskutere hva som er en passende lønn for deg, blir vanligvis lønnsjusteringer bestemt på et senere tidspunkt. Det som diskuteres i lønnssamtalen er grunnlaget for de prioriteringer arbeidsgiver tar med seg inn i lønnsforhandlingene.

Sjekk din lønn

Bli medlem i dag og få tilgang til Naturviternes lønnsstatistikk!

Samtalen i privat og offentlig sektor

I offentlig sektor og deler av privat sektor er en lønnsforhandling og en lønnssamtale ikke det samme. De lokale forhandlingene skjer gjennom tillitsvalgte og arbeidsgiver på kollektivt grunnlag. Lønnssamtaler er imidlertid et viktig forarbeid og verktøy som danner et godt grunnlag for lønnskravet ditt og de lokale forhandlingene i virksomheten.

Privat sektor

For deg som jobber i en privat virksomhet som er medlem i enten NHO, Spekter eller Virke, følger det tariffavtaler som virksomheten din er bundet av.

Avtalen inkluderer at det skal være en årlig dialog mellom deg som ansatt og leder om lønn. Det vil si at det skal gjennomføres lønnssamtaler før arbeidsgiver fordeler lønn individuelt.

Det nyeste innen hovedavtaler og overenskomster i privat sektor kan du finne her.

Offentlig sektor

I stat og kommune er det vanligst at du som ansatt sender inn skriftlig krav om lønnsjustering i forkant av at de tillitsvalgte forhandler med arbeidsgiver. Er du statlig eller kommunalt ansatt har du imidlertid også krav på en lønnssamtale med arbeidsgiver dersom du ber om det.

Av Hovedtariffavtalen med KS, som gjelder for de fleste av våre medlemmer i kommunesektoren, går det fram av avtalen at dersom en arbeidstaker ber om lønnsutviklingssamtale, skal møtetidspunktet avtales innen 14 dager.

Det går videre fram at i samtalen skal arbeidsgiver og arbeidstaker i fellesskap diskutere hvilke tiltak som kan iverksettes for at arbeidstaker kan oppnå bedre lønnsutvikling.

Det skal føres referat fra samtalen dersom arbeidstaker ber om det, og du kan ha med tillitsvalgt dersom du ønsker det (jf. Hovedtariffavtalen kap. 3 pkt. 3.2.2.).

I staten er det en liknende bestemmelse i Hovedtariffavtalen:

Her går det fram at arbeidstaker har rett til en årlig samtale om kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling (jf. kap. 3 Fellesbestemmelsene § 5.)

Be om lønnssamtale

Hvis du ikke får tilbud om en lønnssamtale, bør du be din leder om å få en. Det er viktig at du tar initiativ til å diskutere din lønn og lønnsutvikling.

Våre råd til deg

I en lønnssamtale er det viktig å få fram dine argumenter basert på kriteriene for individuell lønnsdannelse på din arbeidsplass.

Ta også en egenvurdering og tenk på hvordan du kan argumentere for din innsats, kompetanse og resultater. Bruk av eksempler kan være en fin måte å få frem prestasjonene dine.

Forbered deg før samtalen:

  • Først og fremst - du bør forsikre deg om at leder har mulighet til å påvirke lønnen din. I det minste bør leder ha mulighet til å videreformidle innspillene dine til en med det endelige ordet. Har ikke lederen din det, bør du be om en samtale med den som har påvirkningsmulighet.

  • Undersøk bedriftens økonomiske status, sjekk lønnspolitikken og kriteriene for lønnsfordeling.

  • Det er også lurt å sjekke Naturviternes lønnsstatistikk. Hvordan ligger du an i forhold til denne? Hvordan ligger du an i forhold til andre kollegaer det er relevant å sammenlikne seg med? Snakk gjerne med tillitsvalgte på din arbeidsplass om hva andre i tilsvarende stillinger tjener. 

Når du er i gang med samtalen bør du:

  • Være mest mulig positiv

  • Ta initiativ og styr gjerne samtalen litt underveis

  • Sikre deg at arbeidsgiver har forstått det du sier og hva dere er enige om

  • Ikke bli privat eller spor samtalen inn på andre temaer enn lønn

  • Vær forberedt på de tilbakemeldingene som måtte komme

  • Be om at det skrives et referat, sånn at du har dette å vise til i ettertid

Begrunnelse

Er du ikke fornøyd med den lønnsjusteringen du har fått i forhandlinger, kan du be arbeidsgiver om en begrunnelse for vurderingen. Det kan være lurt å merke seg denne og de innspillene arbeidsgiver kom med under lønnssamtalen, og følge disse opp fram mot neste lønnssamtale.

Kontaktperson

Camilla Fosse
Camilla Fosse Rådgiver
936 62 595
Se e-post
Iris-Adele Jess
Iris-Adele Jess Rådgiver
458 53 968
Se e-post

Fant du det du lette etter?

Samarbeidspartnere