Om medlemskap ditt i Naturviterne

Her finner du svar på vanlige spørsmål om medlemskap.

Hva kan vi hjelpe deg med? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om medlemskap. Du kan også kontakte oss på post@naturviterne.no eller telefon 22 03 34 00 (09:00 - 15:00). 


Om medlemskap

Medlemstilbud

Rådgivning

Medlemskap, kontingent og betaling

Min side 


Om medlemskap 

Hvem kan bli medlem?

Alle med master eller annen høyere utdanning i naturvitenskapelige fag er velkommen som medlem i Naturviterne. Les mer om hvem som kan bli medlem her.

Kan jeg søke om medlemskap uten en mastergrad?

Studenter som har startet studium som kan føre frem til mastergrad innen naturvitenskapelige eller andre relevante fag kan bli studentmedlem.

Våre yrkesaktive medlemmer har utdanning på mastergrad/hovedfagsnivå fra studier der naturvitenskapelige fag utgjør en vesentlig del av utdanningen. Dersom du har en annen fag- og/eller erfaringsbakgrunn kan du bli tatt opp som medlem etter søknad. 

Hva koster medlemskap?

  • Studentmedlemskap koster 290,- ved innmelding (engangssum).
  • Et ordinært medlemskap koster 1 400,- i kvartalet. 5 760,- årlig.

Det er redusert pris de første årene for deg som er nyutdannet.

Det er egne satser ved doktorgradsstipendiat, arbeidsledighet eller redusert stilling. Trykk her for kontingentsatser.


Medlemstilbud

Hvilke medlemsfordeler får jeg?

Som medlem kan du få støtte og rådgivning i arbeidslivsspørsmål og du får tilgang til Naturviternes lønnsstatistikk og karriere-veiledning. Du får tilgang tilbud om kurs og konferanser og blir del av et fellesskap sammen med andre naturvitere.

Medlemskapet inkludere flere medlemsfordeler som innen bank og forsikring og juridisk bistand. Les mer om medlemsfordeler her. Du får også oversikt over medlemsfordeler gjennom A+ Naturviterappen.

Hvilke forsikringer er inkludert i medlemstilbudet?

Som medlem i Naturviterne får du 20% rabatt på ordinær pris på alle private forsikringer, eller samlerabatt på 35% - i tillegg til 10% nettrabatt, hos Storebrand Forsikring.

For å få riktig pris, må du bestille forsikringene via lenkene på denne nettsiden.
Som studentmedlem har du automatisk PC & Mac-forsikring og ulykkesforsikring.

Les mer om vilkår og få tilgang til ditt forsikringsbevis her.

Hvor finner jeg oversikt over kurstilbud?

Se hele listen over kurs og arrangementer her.

Hvordan bestiller jeg karriereveiledning?

Du kan bestille tid for karriereveiledning ved å fylle ut skjemaet på denne siden.

Hvordan får jeg et medlemsbevis?

Noen medlemstilbud krever at du kan fremvise et medlemsbevis. Du kan laste ned A+ Naturviter appen for et digital medlemsbevis.


Rådgiving

Hvem snakker jeg med hvis jeg har utfordringer på min arbeidsplass?

Ta kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass.  Du kan også ta kontakt med vår rådgivningstjeneste. Ved henvendelser om arbeidsforhold, lønn og tariff kan du fylle ut dette skjemaet

Har du behov for rådgivning? Kontakt oss:

Les mer om lønn, permitteringer, oppsigelser og andre arbeidslivsspørsmål her.

Kan jeg få hjelp med min lønnssamtale?

Her får du våre beste tips til når du skal ha lønnssamtalen din med sjefen.

Dersom du har behov for å prate med en av våre rådgivere, kan du ta kontakt på e-post eller telefon.


Medlemskap, kontingent og betaling

Hvordan endrer jeg kontaktinformasjon eller informasjon om arbeidsgiver?

Logge deg inn på "Min side" med e-post eller medlemsnummer som brukernavn.

Dersom du har problemer med å endre informasjonen din, kan du kontakte oss på e-postadresse post@naturviterne.no.

Hva skjer i overgangen fra student til yrkesaktiv?

Når du er ferdig med studier overføres du til et normalt medlemskap. Vi vet det tar litt tid før man etablerer seg og har derfor en gunstig kontingentordning for nyutdannede, se oversikt over trappetrippsordningen her.

Har du oppgitt avsluttende studieår for din bachelorgrad, eller forventer å bruke lengre tid på studiene enn planlagt?  Husk å oppdatere avsluttende studieår.

Studentkontingenten gjelder hele studieperioden, ut kalenderåret for avsluttende mastereksamen (maksimalt åtte år).

Hvor finner jeg oversikt over ulike kontingentsatser?

Her finner du oversikt over ulike kontingentsatser.


Hvordan faktureres medlemskontingent?

Kontingent faktureres kvartalsvis, med unntak av engangsbeløp for studenter og pensjonister. Faktura sendes pr e-post,du oppretter selv AvtaleGiro og/eller eFaktura etter første betaling. Les mer om betalingsløsninger.

Kan jeg få skattefradrag for fagforeningskontingent?

Medlemskontingent er fradragsberettiget for medlemmer som er i lønnet arbeid. Hva maksimalt fradrag er for gjeldene år, finner du på skatteetatens nettsider. Skatteeffekten er på 22 %. Naturviterne innrapporterer fagforeningskontingenten direkte til skattemyndighetene for deg, hvis du har oppgitt ditt personnummer til oss. Dersom du ikke har fått registrert fradrag på ditt skatteoppgjør kan årsaken være at ditt personnummer ikke er registrert hos oss, og du kan da sende det til post@naturviterne.no eller ta kontakt på 22033400.

Når faktureres jeg?

Faktura sendes normalt i slutten av første måned hvert kvartal. Første regning vil normalt være noe lavere siden du ikke betaler for hele perioden.

Dersom du har eFaktura mottar du også purring som eFaktura, ellers sendes purringer pr post. For purringer medfølger et gebyr på kr 49,-.
 

Hvordan oppretter jeg eFaktura/avtalgegiro?

eFaktura får du dersom du gir en generell aksept i din nettbank. Velg «Ja takk til alle / Alltid eFaktura» i nettbanken. Benytt medlemsnummeret som eFaktura-referanse.

Avtalegiro oppretter du selv i nettbanken din. Velg Naturviterne fra tilbyderlisten (mottakerkonto 8601.61.78278).

NB: Sørg for å sette beløpsgrensen høyere enn faktisk kontingentbeløp, slik at det tas høyde for årlig prisjustering av kontingentsatsene.

Naturviterne tilbyr ikke lønnstrekk.

Hvordan kan jeg melde meg ut?

Utmeldingsskjema sendes via «Min Side».

  • Medlemskap i Naturviterne løper til du selv sier det opp. Utmelding gjøres via skjema på Min Side, og du mottar deretter en bekreftelse pr e-post.
  • Utmelding har virkning fra kommende kvartalsslutt (1. mars, 30. juni, 30. september eller 31. desember). Kontingent for medlemsperioden frem til virkningsdato skal betales.
  • Medlemskap i Naturviterne gir deg tilgang til en rekke gode medlemsfordeler. Benytter du deg av disse, sparer du fort inn deler av medlemskontingenten. Dersom du melder deg ut vil du miste de gunstige medlemsfordelene.
  • Avtaler inngått med Naturviternes samarbeidspartnere vil bli avsluttet for utmeldte medlemmer med virkning fra opphørstidspunktet. Dersom medlemmet har inngått bank- og forsikringsavtaler, vil det etablerte kundeforholdet kunne opprettholdes, men betingelsene/vilkår endres til samarbeidspartnerens ordinære vilkår med virkning fra opphørstidspunktet.
  • Unnlatt betaling gjelder ikke som utmelding.
  • Se forøvrig vedtektene om dine rettigheter og plikter i.f.m. medlemskapet.


 


Min side
 

Hvordan logge inn på min side?

  • Logg på Min Side med brukernavn (epost eller medlemsnummer) og passord (fødselsdato eller selvvalgt).
  • Ved første gangsinnlogging bruker du din fødselsdato (ddmmåå) som passord. Deretter kan du endre passordet til det du selv ønsker.
  • Har du ikke medlemsnummer tilgjengelig, følger du lenken på innloggingssiden for å få det tilsendt. Du velger da å få tilsendt medlemsnummeret via e-post eller mobil. (For at vi skal kunne sende deg medlemsnummeret må korrekt e-post/mobil være registrert i medlemssystemet.)

Hvorfor må jeg oppdatere mine medlemsopplysninger?

Det er nødvendig at vi har oppdaterte opplysninger om deg til enhver tid. Vi registrerer opplysninger som er nødvendige og relevante for å kunne administrere medlemskapet, og for å kunne fremme medlemmenes interesser.

Som medlem forplikter du deg til å sørge for oppdatert kontaktinformasjon og opplysninger om arbeidsforhold. Du må altså selv gi beskjed når det skjer endringer som påvirker medlemskapet ditt som f.eks.: 

  • endring av medlemsstatus 
  • bytte av bostedsadresse 
  • bytte av arbeidsgiver, studiested eller øvrige forhold

Mangelfulle opplysninger vil kunne føre til redusert medlemstilbud ved at medlemmet ikke nås i de kanaler tilbudene leveres. Feilaktige og mangelfulle opplysninger medfører ikke rett til korrigert medlemskontingent tilbake i tid.

Ved å logge inn på Min Side får du oversikt over hvilke opplysninger Naturviterne har registrert på ditt medlemskap, og du kan selv oppdatere dine opplysninger når du er logget inn.

Min Side kan du se dine opplysninger og endre dine preferanser/samtykker.

Naturviterne registrerer personnummer på våre medlemmer. Vi benytter personnummer for å sikre at medlemmene får skattefradrag for innbetalt kontingent, og for at du som medlem skal kunne benytte deg av medlemsfordeler hos samarbeidspartnere, f.eks. bank og forsikring. I tillegg må vi kunne skille medlemmer med samme navn og samme fødselsdato.

Formidling av enkelte opplysninger til samarbeidspartnere kan skje i forbindelse med informasjon om medlemsfordeler. Naturviterne er underlagt taushetsplikt, og selger ikke personopplysninger til tredjepart.

Les om personvern og informasjonskapsler her.

Jeg har endret mine medlemsdata, men systemet oppdateres ikke

Opplysningene du endrer på Min Side trer kraft når vi har godkjent dem (vanligvis etter en arbeidsdag). Dette skyldes at noen endringer kan bety endringer av kontingentsats, endringer av arbeidsgiver kan bety at ny tillitsvalgt må få beskjed etc. I noen perioder kan behandlingstiden ta noe lengre tid slik at endringene ikke blir synlige umiddelbart.

Kontaktperson

Hege Markussen
Hege Markussen Administrasjonskonsulent
930 20 900
Se e-post
Gjermund Myrann Larsen
Gjermund Myrann Larsen Organisasjonskonsulent
906 74 245
Se e-post

Fant du det du lette etter?

Samarbeidspartnere